Connect with us

Salut, ce cauți?

  • Русский
  • Subiecte

    Incluziunea socială

    Școala nu înseamnă doar citit, matematică și gramatică. Școala este unul dintre primii și cei mai importanți pași în formarea unei personalități. Aici încetăm să mai fim copii dar nici adulți nu suntem. Tot aici la o anumită vârstă copiii învață despre prietenie, se confruntă cu primele lor probleme, mai mult, încearcă să găsească soluții pentru ele. Procesul este unul destul de familiar pentru elevii școlii auxiliare nr. 6 din Chișinău. Pentru Vlad însă, acest sentiment este unul străin.

    Vlăduț are 13 ani, el face școala acasă și asta fiindcă nu i se potrivește nici un program special într-o instituție de învățământ și nici o educație incluzivă într-un liceu obișnuit. Vlad suferă de o tulburare din spectrul autismului.

    Elena Targon, mama lui Vlăduț

    ”Are o întârziere în dezvoltarea psiho-vorbirii și anterior a avut hiperactivitate severă. Datorită comportamentului său, a fost la un moment dat scos din școală. Acesta este singurul motiv pentru care suntem acasă. Pe de altă parte, mă bucur că așa este, pentru că el nu ar putea studia în clasă. O abordare individuală este foarte importantă pentru acești copii”

    Cursurile sale cu profesorul se țin în mediul familiar de două ori pe săptămână, conform programului. Paradox însă, timp de 9 ani, copiii care învață în școlile speciale din Moldova sunt instruiți conform unui curriculum care nu a fost încă adoptat de Ministerul Educației, Culturii și Cercetării.

    Lucia Rusu, psihopedagog

    ”Dacă vorbim despre educație incluzivă în școlile obișnuite, atunci pentru fiecare copil special, este scris propriul curriculum, pe baza cunoștințelor sale. Dar pentru școlile speciale ar trebui să existe un curriculum separat, totuși, acesta nu a fost încă adoptat. În astfel de școli speciale, învață de obicei copiii cu boli grave. La rândul lor, ei nu pot studia conform curriculumului obișnuit, programul preșcolar este cel mai potrivit pentru ei„

    Oxana Dimidevschi, pedagog, instruire specială

    ”Fenomene naturale, ninsoare, dezgheț, gheață. Asta este tot ce trebuie să știe copiii mei din clasa a opta”

    Acesta este modul în care, datorită cărților obișnuite, copiii cu nevoi speciale învață despre viață. Profesorii și părinții depun efort ca micuții să înțeleagă cele mai simple lucruri – socializarea de zi cu zi, și anume, să recunoască obiecte și să efectueze acțiunile cele mai necesare. Întrucât, oficial, nu există o astfel de disciplină în școlile speciale, atât profesorii, cât și părinții sunt implicați complet în acest proces. Iar tehnologiile moderne le vin în ajutor.

    Ilona Vedrașco, reporter Accent TV

    ”Aceasta este o aplicație de realitate augmentată – comunicator AR Tutor. Aplicația este instalată pe un telefon, tabletă, laptop sau computer. Și datorită utilizării sale simple, copilul poate practica cu ușurință de unul singur”

    Elena Targon, mama lui Vlăduț

    ”O aplicație convenabilă deoarece imaginea și acțiunea se repetă. Este o aplicație bună, acestor copii le prinde bine. Dacă ar fi fost în program, astfel încât să fie și pe viitor, poate va fi așa, este nevoie de așa ceva pentru ei„

    Ilona Vedrașco, reporter Accent TV

    ” Până în prezent, în țara noastră, aplicația a fost descărcată de peste o mie de ori. Important este că aplicația e gratuită și poate fi adaptată pentru utilizare în toate școlile auxiliare din țară”

    Oxana Dimidevschi, pedagog, instruire specială

    «Bineînțeles că vom lua în calcul această aplicație și vom lucra cu ea”

    Acesta este Stanislav, are 29 de ani, și a fost diagnosticat cu paralizie cerebrală. Acum lucrează în calitate de asistent al secretarului de la un centru psiho-socio-pedagogic. Însă, înainte de asta, spune tânărul, a înfruntat diverse greutăți.

    Stanislav

    „În 2016 am absolvit Facultatea de Relații Internaționale, Științe Politice și Administrative de la Universitatea de Stat din Moldova. Lucrez la centru de 2 ani și jumătate. La început am lucrat ca secretar, acum sunt la recepție ”

    Sarcinile lui Stanislav includ deschiderea centrului dimineața, înregistrarea vizitatorilor și predarea scrisorilor către departamente. De asemenea, tipărește documente și le copiază, în caz de necesitate.

    Stanislav

    „Colectivul este foarte prietenos și respectuos. Când am nevoie de ajutor, mă ajută. Îmi place mult ce fac”

    „Vreau să creez un concept în care vor fi mulți arbori și verdeață. Produse pur ecologice„

    Ecaterina este o tânără arhitectă. Visul ei este să-și deschidă propria cafenea în care să angajeze persoane cu nevoi speciale.

    Ecaterina Diuvenji, arhitect

    ”Pot oferi un loc de muncă, de ce nu? Nu pot înțelege de ce statul, guvernul, întreprinderile mici și mijlocii locale nu înțelege faptul că prin angajarea acestor persoane va plăti impozite statului„

    Această practică se aplică nu numai în Statele Unite, ci și în fostele republici sovietice. De exemplu, o astfel de cafenea, neobișnuită „Inclusive Barista” s-a deschis în Minsk, capitala Belarusului. Creatorul său este o persoană în scaun cu rotile, la fel ca și șeful său iar directorul cafenelei are sindromul Down.

    Ecaterina Diuvenji, arhitect

    «Însăși ideea cu cafenelele și restaurantele este că ar trebui să fie un spațiu accesibil. Pentru mine este foarte important ca societatea să accepte acești copii”

    Ilona Vedrașco, reporter Accent TV

    În secolul 21, socializarea în rândul oamenilor, atât cu retard mental cât și cu dizabilități fizice, nu ar trebui să fie o problemă atât de acută. Însă realitatea este alta. Și nu este vorba aici doar despre existența rampelor. O problemă rămâne și percepția oamenilor din jur dar și atitudinea în viața de zi cu zi față de cei care doresc și pot învăța, lucra, în ciuda limitărilor lor fizice și mentale. Astfel, cei de la Ministerul Educației ar trebui să înțeleagă cât de necesară este adoptarea timpurie a curriculumului pentru școlile speciale, iar oamenii de afaceri trebuie să conștientizeze că pot găsi beneficii economice în angajarea persoanelor cu nevoi speciale. Tot de ce este nevoie, este dorința!

    a-tv.md

    Facebook

    Copyright © 2020