Connect with us

Salut, ce cauți?

  • Русский
  • Subiecte Accent INFO

    Căile ferate moldovenești vor fi modernizate

    Achiziția de noi locomotive face parte din proiectul de restructurare și reorganizare a căilor ferate. Se presupune că întreprinderea de stat „Calea Ferată din Moldova” va fi împărțită în trei companii, fiecare dintre acestea fiind responsabilă de propria industrie – transport de marfă, transport de pasageri și infrastructură. Această separare va stimula reformele și va duce la modernizarea infrastructurii feroviare.

    Calea ferată a fost considerată drept sistemul circulator al economiei moldovenești. În ultimul deceniu, însă, situația din industrie s-a deteriorat semnificativ. În fiecare an, întreprinderea de stat „Căile ferate din Moldova” înregistrează pierderi de la 30 până la 105 milioane de lei. Singura excepție a fost în 2017 – atunci când profitul a depășit suma de 7 milioane de lei.

    Anul de criză pandemică, 2020, a afectat și mai mult industria națională. Potrivit Biroului Național de Statistică, în luna aprilie a acestui an, doar 37 de mii de pasageri au fost transportați pe calea ferată sau 27% față de anul trecut. Circulația trenurilor internaționale de pasageri a fost suspendată la jumătatea lunii martie, iar în 23 aprilie, din cauza scăderii semnificative a comenzilor, traficul de marfă pe calea ferată a fost stopat complet.

    Cu toate acestea, în ciuda crizei, industria feroviară a țării va fi supusă unor reforme substanțiale. Iar investiția curentă cu privire la achiziționarea locomotivelor este doar începutul. În Parlament, este în curs de examinare un nou Cod al transportului feroviar. Acesta prevede separarea întreprinderii de stat „Căile ferate din Moldova” în trei companii – traficul de pasageri, transportul de marfă și infrastructură.

    Împărțirea întreprinderii în trei componente este prevăzută în primul plan de restructurare a căilor ferate, dezvoltat încă din 1999. Încă acum 21 de ani, experții au ajuns la concluzia că este imposibil de activat fără această separare. Apoi a apărut proiectul TACIS, care a propus direcții de dezvoltare prin perspectiva integrării în Uniunea Europeană. Experții TACIS au confirmat că planul inițial de restructurare a fost corect – Moldova ar trebui să diversifice piața feroviară, iar pentru aceasta va fi necesară crearea de întreprinderi separate în funcție de tipul de activitate .

    În general, potrivit uneia dintre companiile de inginerie străine, care a evaluat starea întreprinderii de stat „Căile Ferate din Moldova” sunt necesare 300 de milioane de euro pentru modernizarea infrastructurii feroviare și modernizarea materialului rulant, altfel falimentul este inevitabil. Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare, care insistă asupra reformei în sectorul feroviar din Moldova și a participat la pregătirea conceptului, este gata să aloce 100 de milioane de euro în acest scop.

    a-tv.md

    Facebook

    Copyright © 2020